Hoe kan je Twitter gebruiken voor jou museum of vereniging?

Twitter is het medium waar je met andere Twitteraars het gesprek van de dag voert. Je verstuurt ‘tweets’. Dat zijn berichtjes met niet meer dan 280 tekens. Maar hoe zorg je nu dat mensen jouw Tweets lezen en je organisatie leren kennen? Hoe krijg je volgers en wie moet je zelf volgen? We vertellen je het in dit artikel.

Hashtags

Op Twitter zijn hashtags belangrijk. Een hashtag is een soort sleutelwoord, met dit teken (#) ervoor. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen je tweet vinden. Praat je bijvoorbeeld mee over de verkiezingen, dan typ je #verkiezingen. Wil je aandacht voor je museum? Dan kan je hashtags zoals #museum #collectie #doetip #uittip #locatie #naammuseum gebruiken. Op deze hashtags zoeken andere Twitteraars, en als je die hashtag in jouw tweet hebt gebruikt dan komen ze dus op jouw Tweet uit.

Volgers

Of je nu een persoon of een organisatie bent, op Twitter heeft iedereen hetzelfde soort account. Je tweets worden getoond in een soort tijdlijn aan alle mensen die jou volgen. Daarnaast worden je tweets getoond in een zoekfunctie, als mensen zoeken op de hashtag die jij in je tweet hebt opgenomen. Je kan zelf, met je eigen account, ook andere accounts volgen. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om andere erfgoedinstellingen, fondsen, partnerorganisaties en belangenorganisatie te volgen. Je kan natuurlijk ook personen volgen die jou ook volgen.

Interactie met andere Twitteraars

Op Twitter kunnen jouw volgers op verschillende manieren laten weten dat ze je tweets lezen. Ze kunnen bijvoorbeeld op je Tweet antwoorden. Ook kunnen ze je Tweet delen – dat heet op Twitter een Retweet. Ze kunnen je Tweet ook een ‘hartje’ geven, waarmee ze laten blijken dat ze de Tweet op een later moment nog eens terug willen bekijken.

Hoe behaal je succes?

Op Twitter wordt niet echt een algoritme gebruikt. Wel wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘nieuwste’ Tweets en ‘relevantste’ Tweets. Als mensen over een bepaald onderwerp praten en daarbij een bepaalde hashtag gebruiken, dan worden de Tweets met de meeste hartjes, reacties en retweets als eerste getoond. Het is dus van belang dat jouw post zoveel mogelijk van dat soort acties krijgt.

Hoe krijg je retweets, reacties en hartjes? Door content te plaatsen die interactie oproept. Net als op Facebook, is het op Twitter raadzaam om een vraag te stellen. Of maak een leuke grap. Deel een doe-tip of een uit-tip: dat willen mensen opslaan. Kortom: probeer in het brein van je volgers te kruipen. Welke informatie zouden zij opslaan óf delen met hun eigen volgers?

Hoeveel tijd kost Twitter?

Zoals op alle platformen, ben je er zelf bij hoeveel tijd je investeert in je sociale medium. Hoe meer tijd je in Twitter steekt, hoe sneller je kanaal groeit. Hou je de populaire #hashtags goed in de gaten? En kan je op het juiste moment een goeie inhaker bedenken en daarmee de aandacht naar jouw erfgoedinstelling halen? Dan komt jouw organisatie sneller bij andere Twitteraars onder de aandacht. Maar je kan ook laagdrempelig beginnen. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om één tweet in de week te versturen over je collectie, een nieuwtje, een nieuw stuk, je vrijwilligers, een vacature, de openingstijden, ga zo maar door. Je zult merken dat je ook op die manier al gauw een aantal volgers krijgt.

Oja, en vergeet niet bij het aanmaken van een Twitteraccount om je vrijwilligers, collega’s, vrienden en familie te wijzen op het bestaan van het account. Dan heb je al een mooi aantal volgers te pakken!

Waarom is Twitter handig voor mijn organisatie?

Waarom moet je Twitter hebben? Twitter is het perfecte medium om in contact te komen met partnerorganisaties en stakeholders. Je kan met niet al te veel moeite een tweet sturen naar de gedeputeerde, naar het gemeenteraadslid of naar de NS – om maar een paar voorbeelden te noemen. Vooral regionale en lokale stakeholders reageren vaak op Twitter. Wie weet komen daar mooie dingen uit voort!

Voorbeelden

Er zijn al best veel erfgoedinstellingen die gebruik maken van Twitter. Bekijk er eens een paar:

Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers