Digitale ontwikkeling wordt steeds belangrijker, ook in de erfgoedsector. Digitaal is steeds meer een middel om bestaand en nieuw publiek beter te binden, boeien en betrekken bij je erfgoed. Het maakt je organisatie klaar voor de toekomst. Hoe groot of klein ook, als erfgoedorganisaties word je gestimuleerd om na te denken over de rol van digitale technologieën in je organisatie. Daarom deelt Digitaal Erfgoed Nederland (DEN) een aantal interessante tips over het ontwikkelen van je Digitale Strategie. Want waar moet je beginnen en hoe schrijf je zo’n plan?
Wat is de meerwaarde van een digitale strategie?
Een goede digitale transformatie strategie sluit aan bij de missie en visie van je organisatie. Wil je nieuw publiek bereiken? Of juist je bestaande publiek beter of langer bedienen? En hoe sluit dat aan bij de maatschappelijke functie van je organisatie? Bedenk vanuit die overkoepelende waarde waar digitale middelen ondersteuning kunnen bieden. Dit worden de onderdelen van je digitale strategie.
Een digitale strategie vormt een integrale aanpak. Dat betekent dat het raakt aan werkprocessen en waardecreatie, maar ook aan publieksbeleving en creatie. Het DEN Focusmodel vertelt je meer. Een digitale strategie ontwikkelen geeft grip op organisatorische processen en inzicht in je doelgroepen en werkwijzen. Hiermee bereid je je organisatie en je team voor op de toekomst.
Weet je niet zeker welke vragen je moet stellen in de ontwikkeling van jouw digitale strategie? Bekijk dan de Digitale Strategie Toolbox van DEN.
Doe de digitale transformatiescan
Een digitale strategie begint met weten waar je nu staat. DEN ontwikkelde hiervoor een zelfscan voor organisaties. De scan doorlopen duurt maar 10 minuten. Na afloop van de scan kom je op persoonlijke uitkomstenpagina die je verder helpt. Juist door digitaal integraal onderdeel te maken van je strategie, kun je als culturele organisatie de kansen van de toekomst verzilveren.
Heb je na het maken van de digitale transformatiescan nog steeds vragen? Dan kun je een persoonlijk advies van de experts van DEN aanvragen. Een afspraak maak je via de website.
Hoe schrijf je een digitale strategie?
Een strategie maak je niet alleen en is niet voor elke organisatie hetzelfde. Iedere organisatie heeft andere aandachtspunten en mogelijkheden. Door de juiste mensen uit verschillende disciplines te betrekken, krijgt jullie strategie vorm. Bespreek binnen je team wat jullie uitgangspunten zijn en hoe jullie de onderstaande stappen kunnen uitwerken. Neem ook de rest van je organisatie al in een vroeg stadium mee. Zo zorg je ervoor dat iedereen in je organisatie straks een echte ambassadeur wordt van jullie digitale strategie! Wil je meer concrete stappen? Lees dan de rest van het artikel ‘Zelfstudie module: hoe schrijf ik een digitale strategie’ van DEN.
Extra informatie en inspiratie
Digitaal Erfgoed Nederland publiceert regelmatig interessante artikelen en praktijkvoorbeelden met betrekking tot digitale strategie. Doe via de website van DEN meer inspiratie en kennis op bij het ontwikkelen van jullie eigen digitale strategie.