Hoe krijg je media-aandacht voor jouw tentoonstelling, collectie of instelling?
Na heel wat uren, dagen, maanden of soms zelf jaren zwoegen is het zover. Eindelijk kan je je deuren openen, gaat een tentoonstelling van start of mag je ander groot nieuws delen met de wereld. Daar wil je natuurlijk een zo groot mogelijk publiek voor. Een goede manier om een groot publiek te bereiken is door media-aandacht. Maar hoe krijg je dat? In dit artikel geven we je een paar tips.
Hoe schrijf je een persbericht?
Een persbericht is een stuk tekst dat je verstuurt naar de media. De ontvangende mediaorganisatie kan het persbericht oppikken en er een nieuwsbericht over schrijven. Dit gebeurt lang niet altijd. Er zijn een heleboel tips om de kans te vergroten dat je persbericht wordt overgenomen door de nieuwsorganisatie. We zetten een paar bruikbare links met tips voor je onder elkaar:
- https://cultuurmarketing.nl/10-tips-voor-het-schrijven-van-een-persbericht/
- https://museumconsulenten.nl/wp-content/uploads/2020/10/Handleiding-persbericht-schrijven-KCO-2012.pdf
- https://www.marliesdinjens.nl/vijf-tips-voor-het-schrijven-van-een-goed-persbericht-dat-journalisten-wel-lezen/
- Handboek-VvG-Perswijsheid-DEF-HR.pdf (erfgoedgelderland.nl)
Tot slot nog een paar praktische tips:
- Sluit je persbericht altijd af met je naam en met je telefoonnummer. Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen die de media naar aanleiding van je persbericht hebben.
- Stuur een foto mee met je persbericht. Vooral kleine media-organisaties die je persbericht 1-op-1 overnemen, doen dit vaak alleen als er een foto bij zit. Dat is noodzakelijk voor de opmaak van hun website.
- Verstuur je persbericht in .doc, niet in .pdf. Niet alle ontvangers kunnen een pdf openen en dit gemakkelijk overnemen in hun eigen nieuwssysteem. Jammer als daardoor je persbericht blijft liggen.
Wat is een perslijst en hoe maak je die?
Welke journalisten en media kan je allemaal een bericht sturen met je heugelijke nieuws? Begin klein: denk aan de lokale kranten die je wekelijks of maandelijks in de bus krijgt. Denk steeds een stapje groter: welke regionale of landelijke media zal jouw bericht oppikken? Denk goed na welk programma, welke krant of welke zender populair is bij jouw doelgroep. De kans dat een tentoonstelling over oorlogsresten uit Zwolle-Zuid wordt meegenomen door RTL Boulevard is niet zo groot. Maar wellicht is de Stentor of RTV Oost wel degelijk geïnteresseerd. Denk dus goed na welke media interesse zouden hebben in je verhaal en of jouw doelgroep die media bekijkt. Stel aan de hand daarvan je perslijst op.
Op internet worden perslijsten tegen een vergoeding aangeboden. Dit hoeft niet noodzakelijk te zijn. Veruit de meeste mailadressen van nieuwsorganisaties zijn gewoon op hun website te vinden. Binnen een paar uur heb je zelf dan al een aardige perslijst opgebouwd!
Let op: als je een massa-mail gaat versturen naar al je perscontacten, zet de mailadressen dan in de BCC:. Dat betekent dat de ontvangers niet de andere mailadressen zien. Zet je die mailadressen wel zichtbaar in de mail, dan ben je in overtreding. Het is namelijk bij wet verboden om mailadressen zonder toestemming aan derden te verstrekken.
Onderhoud je netwerk
Ontmoet je, in je privé- of werksfeer een keer iemand die bij de media werkt? Vraag het visitekaartje! Journalisten krijgen graag tips over nieuws en jij wilt natuurlijk graag dat jouw nieuws door journalisten wordt opgepikt. Het is dus een win-win-situatie.
Een journalist die je persoonlijk kent, kan je persoonlijk benaderen met je persbericht. Stuur dus even een apart bericht naar de journalist, in plaats van dat je deze journalist meeneemt in je massamail met je persbericht. Persoonlijk contact vergroot de kans dat het leidt tot een (langdurige) samenwerking.
Hopelijk kun je met deze tips goed uit de voeten. Wie weet staat jouw erfgoedinstelling binnen de kortste keren bomvol met nieuw publiek omdat je een perfecte mediastrategie hebt gebouwd. Succes!