Maak je erfgoedinstelling zichtbaar op sociale media. Vandaag de dag heb je keuze uit best wel veel verschillende platformen. We nemen je kort mee door een aantal mogelijkheden:
Onthoud wel dat het onderhouden van een sociaal medium tijd kost. Mocht je dus kiezen om een account op een platform te beginnen, neem daar dan de tijd voor. Pak het één voor één aan en maak niet in één keer meerdere accounts op meerdere platforms aan.
Als je je account een succes wil maken, investeer dan tijd in het opbouwen van een mooi kanaal. Zorg dat je genoeg content hebt om regelmatig iets met je volgers te delen.
Voordat je een account aanmaakt, moet je bepalen welke boodschap je over wilt brengen op welke doelgroep. Aan de hand van die antwoorden, kun je bepalen op welk sociaal medium je een account aanmaakt. Denk vervolgens na welke content je moet aanbieden, om je doelgroep aan te spreken. Wat wil je ze vertellen? Maar, en dit is misschien nog wel veel belangrijker, wat wil jouw doelgroep van jou weten?
Over het bepalen van jouw doelgroep en het inzetten van verschillende sociale media schreef Erfgoed Gelderland dit handige rapport. Lees het eens door.