Handige tips om jouw erfgoedwebsite hoger in Google te krijgen
Home » Nieuws » Handige tips om jouw erfgoedwebsite hoger in Google te krijgen
Eelco Kersloot van Museumfederatie Fryslân schreef een interessant en uitgebreid artikel voor Erfgoedvrijwilliger.nl met tips hoe je jouw erfgoedwebsite hoger in Google kan laten verschijnen. Hoe hoger jouw website verschijnt in de Google zoekmachine is voor een gedeelte afhankelijk van SEO (Search Engine Optimization). Eelco legt in het artikel uit hoe je de prestatie van jouw SEO, en dus de vindbaarheid van jouw website op Google en andere zoekmachines, kunt optimaliseren.
Hier vind je een paar highlights van het artikel. Wil je meer weten? Lees dan het volledige artikel in onze Kennisbank! In de Kennisbank vind je ook veel andere interessante artikelen vol tips op het gebied van digitale vaardigheid, collectiebeheer en nog veel meer.
Jouw erfgoedwebsite hoger in Google – over zoekmachineoptimalisatie
door Eelco Kersloot
Natuurlijk wil jij, als erfgoedinstelling, in beeld verschijnen bij relevante zoekopdrachten. Hoe je die vindbaarheid bevordert, heeft alles te maken met zoekmachineoptimalisatie, vaak afgekort tot SEO (Search Engine Optimization).
Wat is SEO?
SEO is het optimaliseren van je website om hoger getoond te worden bij relevante zoekopdrachten in Google. Want hoe hoger je webpagina getoond wordt in de zoekmachine, hoe meer bezoekers je website krijgt. Met SEO speel je feitelijk in op de rankingfactoren die Google hanteert.
Hoofdfactoren voor je Google-ranking:
Techniek: Is je website snel, veilig en netjes gebouwd? Invloed: je webbouwer.
Autoriteit: Linken er veel websites naar de jouwe? Hoe lang bestaat je website? Gebeurt er veel op je site? Invloed: algehele prestaties.
Content: Bevat jouw webpagina waardevolle content en sluit deze aan bij de zoekwoorden die mensen op Google gebruiken? Invloed: jij als redacteur.
In onderstaande video vat Anouk Broer kernachtig samen wat SEO is, ze geeft al een behoorlijk compleet beeld. In het vervolg van dit artikel ga ik in op specifieke onderdelen van SEO en hoe jij deze kunt uitvoeren.
Hoe rijker hoe beter Voor Google geldt: hoe ‘rijker’ je pagina hoe beter. Dus bevat je pagina naast tekst ook relevante afbeeldingen, een video en misschien wel een dowload (zoals een pdf) of audiofragment, dan heb je een streepje voor bij Google.
Hoe langer de tekst, hoe beter Google houdt van veel (relevante) informatie. Stelregel is dat je webpagina minimaal 300 tot 400 woorden moet bevatten om serieus te worden genomen door Google, maar meer woorden is dus beter. Schenk bij een lange tekst ook aandacht aan een behapbare structuur en een aantrekkelijk design van je pagina, anders haakt de (échte) lezer af – en daarmee schiet je je doel voorbij.
Lange adem
Voor SEO heb je een lange adem nodig, want het duurt even voor je resultaat ziet. Maar wanneer je structureel werk maakt van een SEO-vriendelijke website, zal Google je als een steeds belangrijkere speler gaan zien binnen het thema waarover jij publiceert; je website krijgt meer autoriteit. Wil je resultaat op korte termijn? Dan kun je beter gaan adverteren in Google, dit wordt SEA genoemd: Search Engine Advertising.
Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies. U kunt echter naar "Cookie-instellingen" gaan om een gecontroleerde toestemming te geven.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw browse-ervaring beïnvloeden.
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.
Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties te bieden.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.