Op een zonovergoten dinsdag in juni kwamen erfgoedvrijwilligers uit verschillende windstreken in Zwolle bijeen voor de training Vrijwilligers Werven in 3 stappen. De dag werd georganiseerd door het Erfgoedplatform Overijssel in samenwerking met het Platform Drentse Musea. Cursusleidsters Marjanne Foppen en Ingeborg Bennink blikken terug op een vruchtbare bijeenkomst. Marjanne vertelt: “Het was heel waardevol om te merken hoe de deelnemers juist ook elkaar op weg hielpen door de uitwisseling van inzichten, tips en ervaringen”.
Kleine musea en historische verenigingen leunen in belangrijke mate op vrijwilligers. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de vrijwilligersbestanden op peil te houden, door de combinatie van vergrijzing en stagnerende aanwas van nieuwe vrijwilligers. Tijdens de trainingsdag op 25 juni gingen deelnemers actief aan de slag met dit vraagstuk. Waar vind je nieuwe gezichten voor je museum of vereniging? En hoe kun je ze betrekken bij jouw club?
Marjanne blikt terug: ,,Dit is de eerste keer dat we deze maatwerktraining in Overijssel hebben gegeven. We hebben gemerkt dat het goed werkt om echt de tijd te nemen om organisaties op weg te helpen. We gebruiken daarbij onder meer principes uit de gedragspsychologie om deelnemers uit te dagen om op een andere manier naar zichzelf en nieuwe vrijwilligers te kijken.”
In drie stappen toewerken naar nieuwe vrijwilligers
De groep bestond uit een gevarieerde groep deelnemers, verbonden aan musea en historische verenigingen uit Overijssel, Drenthe en zelfs Groningen. Allen gaven aan het een uitdaging te vinden om vrijwilligers te vinden en te behouden. Maar er waren ook interessante verschillen die maakten dat een vruchtbare kruisbestuiving tussen de deelnemers kon plaatsvinden.
Tijdens de trainingsdag werkte de groep in drie stappen toe naar het vinden en binden van nieuwe gezichten. De eerste stap stond in het teken van het concreter maken van de behoeften: wie zoek je, voor welke taken en aan welke groepen denk je?
In de tweede stap keken deelnemers kritisch naar de eigen organisatie: sta je als museum of vereniging voldoende open voor nieuwe groepen? En hoe aantrekkelijk ben je voor bijvoorbeeld jongeren? De derde en laatste stap bestond uit het omzetten van opgedane inzichten in concrete acties en vervolgstappen.
Door interactieve oefeningen, inspirerende voorbeelden en levendige groepsdiscussies deden de deelnemers direct inzichten op om mee aan de slag te gaan. De inhoudelijke delen werden afgewisseld met verschillende gezellige pauzemomenten waarin deelnemers elkaar beter leerden kennen. Na de training werden gretig contactgegevens uitgewisseld, zodat de deelnemers elkaar ook na afloop nog weten te vinden.
Ook aan de slag met het werven van nieuwe gezichten?
Wil jij ook aan de slag met het werven van nieuwe vrijwilligers? Meld je dan aan voor de Najaarstraining Vrijwilligers Werven, die bestaat uit twee avondbijeenkomsten op 9 september en 7 oktober.
Het is ook mogelijk je hier alvast aan te melden voor een nieuwe maatwerktraining Vrijwilligers Werven in 3 stappen die eind dit jaar zal worden georganiseerd. Let op: deze training gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen!