Naam: Wilma Hertsenberg
Leeftijd: 68
Woonplaats: Deventer
Vrijwilliger bij: Speelgoedmuseum Deventer
Werkzaamheden: Educatie vrijwilliger

Creatieve vrijheid

We worden verwelkomd in het hart van Deventer bij het Speelgoedmuseum. Wilma Hertsenberg leidt de weg via trappen omhoog naar de bovenste kamer vol kleine stoeltjes en tafeltjes. Wilma laat weten dat kinderen hier tijdens de rondleidingen alle creatieve vrijheid krijgen om zelf dingen te maken. Bakken vol blokjes, staafjes en tandwielen, er zijn genoeg bouwstenen om hun fantasieën vorm te geven. “Soms moet je ze een beetje op weg helpen, maar dan zie je, hoe ze helemaal opbloeien. Kinderen zijn ontzettend eerlijk en onbevangen in hun reacties, en daar krijg je energie voor terug.” 

Het educatieproject

Iets meer dan een jaar geleden zag Wilma Hertsenberg een oproep in een weekblad voor een vrijwilligerspositie bij het Speelgoedmuseum. Na een leuk gesprek leek het haar wel wat om mee te draaien bij het museum. Haar nieuwe werk als educatievrijwilliger komt voor Wilma niet uit een onverwachte hoek. Ze heeft jarenlang ervaring in het speciaal onderwijs en neemt dan ook een hele bak ervaring mee.  

Een groot deel van 2021 was het museum dicht vanwege corona en werd het volledig gerenoveerd. Tegelijkertijd was er een professioneel bureau ingehuurd om een nieuw educatieproject te ontwikkelen. Wilma heeft tijdens de eerste pilotlessen meegelopen en ervaringen opgedaan. Samen met andere vrijwilligers met een achtergrond in het onderwijs nam ze deel aan het evaluatiemoment. Zij wisten dingen aan te kaarten door met een kritische blik naar het educatieproject te kijken. “Ik zag dit als een kans om van begin af aan mee te denken bij nieuwe ontwikkelingen.” 

Inmiddels hebben verschillende scholen deelgenomen aan de les “Speelgoedwerkplaats” en heeft het museum veel enthousiaste reacties ontvangen van de deelnemers. 

Verwondering

Aan elke les geeft Wilma in samenwerking met een andere vrijwilliger een eigen draai. Met een jong publiek is er veel om rekening mee te houden, maar gelukkig hebben ze een goed werkende dynamiek en houden ze de kinderen goed bij de les. Er is ook zo veel te zien. Een enorme knikkerbaan, een interactieve treinenkamer, vitrines vol oude poppen en raceauto’s en kamers vol pronkstukken. “Je wilt ze iets meegeven. Wij spelen in op de nieuwsgierigheid en zorgen dat verhalen blijven hangen.”

Wilma en haar collega’s proberen altijd in een korte tijd zo veel mogelijk indrukken bij kinderen achter te laten. “Kinderen willen altijd meer zien. Wanneer het tijd is om verder te gaan, protesteren ze, dat ze nu al naar de volgende kamer moeten en dat is wat je wil. Dan zeggen we dat ze nog wel een keertje terug mogen komen met papa, mama, opa of oma.” 

Na zeven kamers komen de kinderen in een achtste ruimte waar ze alles dat ze eerder hebben geleerd zelf mogen toepassen. Hier kunnen ze hun creativiteit kwijt.  “De verwondering en het enthousiasme die je bij kinderen naar boven ziet komen, is geweldig.” 

Vrijwilliger worden

Op de vraag of ze het museum aanraadt voor andere vrijwilligers heeft Wilma haar antwoord snel klaar: “Absoluut, ik haal er zelf ontzettend veel plezier en energie uit. Maar je moet wel tegen de drukte en beweeglijkheid van kinderen kunnen.” 

Wilma geeft ook aan dat iedereen welkom is om een keertje mee te lopen. “Het educatieprogramma draait grotendeels op vrijwilligers en er zijn altijd meer mensen welkom.” 

Interview door Marieke Prins

Zoek hieronder naar handige tips voor vrijwilligers